Essä utkast

Sammanfattning

Jag kommer i denna essä att ta upp de olika funktionerna i tjänsten Jing och berätta om ett användarområde ur ett student perspektiv med fokus på att lära ut. Vidare kommer jag att fördjupa mig i att lära ut genom internet inom diskussionsdelen.

Tjänstebeskrivning

Bakgrund

Historien till Jing är en kort sådan. Wikipedia berättar att när företaget TechSmith lanserade Jing, då hetandes Jing Project, var det år 2007 (Wikipedia, n.d.). Men de hade även en betalversion, berättar Wikipedia i samma wiki, som hette Jing Pro. Men i februari 2013 lades betalsystemet ned.

Det som Wikipedia vidare förklarar, är att Jing är ett inspelningsprogram där användare kan spela in vad som händer på skärmen eller ta en skärmavbildning. Vidare kan man dela med sig till omvärlden genom att exempelvis dela mot TechSmith egna system Screencast, som då gör att verket får ett unikt URL (TechSmith, n.d.).

Funktioner

Navigera i verktyget

Såsom TechSmith förklarar på deras hjälp sida under Take your first Capture, att man kan ha bara ladda hem Jing som kommer som ett verktyg i ett av datorskärmens hörn med olika möjligheter till verktyg (TechSmith, n.d). Ett av verktyget, som TechSmith förklarar i guiden är att kunna dela in skärmen i delar genom att dra med musen över skärmen efter att ha tryckt in ett av verktygen.  Det finns även tillgång att gå in i din historik i verktyget och välja bland dina verk, kopiera eller återkomma till dem.

Verktyg

Spela in en video

Det finns ett inspelningsverktyg som sagt, som TechSmith berättar om att man kan både inte ha en mikrofon eller ha en mikrofon (TechSmith, n.d). Vidare får användare bara ha 5 minuter till sitt förfogande för att spela in och när man gjort ett misstag, kan man enkelt trycka på rewind och spela därefter om hela klippet igen. Det finns även möjlighet att pausa inspelningen, exempelvis berättar de för att ta in ett designelement in i skärminspelningen för att sedan spela in igen.

Ta en bild

Det finns även möjlighet att ta en skärmbild av det som användaren har på skärmen, berättar TechSmith i en till guide som heter Capture an Image (TechSmith, n.d.). Där finns det möjligheter att få in pilar, ramar och understrykningar för att förtydliga eller dra blickarna ditåt, eller att förklara med hjälp av textruta.

Delning

Dela mot datorn

Det finns många sätt att dela med det användare gjort med Jing, exempelvis kan man kopiera till ett speciellt virtuellt lager med själv av en clipboad (TechSmith, n.d). klickar användaren bara på att kopiera efter att ha redigerat, genom att klicka på en av de knappar som finns synliga i Jing, och sedan klistra in på valfri plats.

Dela mot en virtuell samlingsplats

Vidare berättar Wikipedia i sin wiki om Jing att de kan dela mot Screencast, vilket blir som ett bibliotek där inspelningar lagras (Wikipedia, n.d.). Det gör man genom att gå in på inställningar på Jing, koppla sitt screencast konto och sedan bara, liksom med clipboard, klicka på att dela mot Screencast (TechSmith, n.d).

Vidare finns det olika sätt att lagra det man gjort i Jing genom sitt Screecast konto. Antingen genom att lagra i en mapp, då med möjlighet att dela bara det unika URL och utöver det göra mappen offentlig, gömd så bara användare med länk att se den, eller med lösenord (Screencast, n.d).

Vidare kan användare även göra en playlist, då verken blir som ett bildspel (Screenshare, n.d.). Eller så kan användare dela med sig genom en media roll, som är en RSS feed som har ett utseende som gör att användare direkt ser verken som miniatyrsbilder eller länkningar (Screencast, n.d.).

Användarområde

Studenter lär ut

Bland de olika användarområdena TechSmith berättade om i artikeln How it’s Used, finns Dr. Roland Rios, the Director of Instructional Technology (TechSmith, n.d.). Han har gjort så att ett urval elever lär ut läraren genom Jing, och på så sätt lär sig andra lärare genom studenter.

I en video som finns inom artikeln, berättar han att genom att ge elever något att göra så kommer de bort från den annars tuffa vardagen. Han berättar vidare att han kunde, genom verktyg såsom Jing, ge elever möjlighet att dels lära andra lärare, och dels få något lärofullt att tillbringa tiden med. Mer detaljerad förklarade han att han valde ut elever och tog in dem som sina tekniska praktikanter och lär sig vidare.

Han berättar med hjälp av detta sätt att lära, lär sig alla av varandra och betonar att alla kan lära ut – både elever och studenter. I videon pratade en av eleverna om att lärare kunde logga in och se deras inspelningar när det passade för dem.

Diskussion

Liksom Rios berättar, tycker jag att Jing är ett otroligt bra sätt att nå till personer på olika platser och lära ut. Liksom eleven nämnde i videon, kan personer logga in var som helst och inte behöva sitta i klassrummet. Detta enligt mig är en enorm fördel med att lära sig på distans, förutsatt att man har uppkoppling mot nätet och kan ta emot verket.

På samma sida nämner de möjligheterna med att lära sig över nätet; guida studenter, projekt problem baserat som kan sträcka sig över en internationell, global nivå, ha information över informationsarkiv som kan nås online och ha en chatt för att diskutera mellan studenter och lärare – bland annat.

På sidan 238 beskriver Gordon m.fl i sin vetenskapliga artikel att med hjälp av lärande över internet (Gordon, m.fl, s. 238), får studenter erfarenhet av olika sorters teknologi. Detta beskriver de som bra i att ta med sig vidare i arbetslivet, samt att guider kan skapas över internet.  Det är ju detta som eleverna berättade om att de får; att de lär sig vidare. Och att skapa guider över nätet.

Att vara online och lära sig, nämns i artikeln som att ha ökat markant på sistone: ”Literally thousands of studies related to computers and learning have been published during the past three decades” (Gordon, m.fl, 2010, s. 239).  Genom att den yngre relationen lär den äldre, ges en mer global förståelse för att lära sig över nätet och fördelarna med dem.

På samma sida som citatet ovan berättar det också att ju större interaktion mellan kommunikation och student, desto mer blev studenten nöjd. Vidare på s. 241 beskrivs att ett annat nyckelord är interaktion mellan dator och student och så speciellt lärande över Internet; kommunikation och samarbete sinsemellan (Gordon, m.fl, 2010, ss. 240-241). Därför tycker jag att det är bra med 5 minuters begränsning på inspelningar; att man kan vara konkret och rakt på sak; tydligare i sitt lärande. Detta medför förhoppningsvis att budskapet med video, eller inramningen på bilden om användare tar bilder, att det går fram på ett tydligt sätt.

Nackdelen är ju det här med internetuppkoppling; i och med att det ligger på nätet med ett unikt URL på Screencast exempelvis, begränsas möjligheten att se verken hela tiden i och för sig. Detta löser Jing genom att ha möjlighet att kopiera ner, exempelvis då mot sitt eget Word Dokument som man därefter sparar ned. Men det är ändå, enligt mig, en nackdel med Jing och Screencast.

Källförteckning

Brett Gordon, Krista Kolstein, Brad Mehlenbacher, Khalil Khammar (2010). Reviewing the research on distance education and e-learning. InProceedings of the 28th ACM International Conference on Design of Communication (SIGDOC ’10). ACM, New York, NY, USA, 237-242 [Elektronisk] http://dl.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1878450.1878490&coll=DL&dl=ACM&CFID=309929770&CFTOKEN=55027092 Senast hämtad 2013-06-04

Screencast (n.d.). Working with folders [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.screencast.com/help/tutorial.aspx?id=295 > [2013-06-04]

Screencast (n.d.). Create and Share a Playlist [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.screencast.com/help/tutorial.aspx?id=301&amp; > [2013-06-04]

Screencast (n.d.). What is a Media Roll? [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.screencast.com/help/tutorial.aspx?id=428& >[2013-06-04]

TechSmith (n.d.). Preferences and Settings [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.techsmith.com/tutorial-jing-preferences-and-settings.html > [2013-06-04]

TechSmith (n.d.). Support / Tutorials / Jing / Capture an Image [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.techsmith.com/tutorial-jing-capture-an-image.html > [2013-06-04]

TechSmith (n.d.). Support / Tutorials / Jing / Capture an Video [Elektronisk]. Tillgänglig: <http://www.techsmith.com/tutorial-jing-record-video.html > [2013-06-04]

TechSmith (n.d.). Support / Tutorials / Jing / Where is the Jing Capture That I Sent To My Clipboard? [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.techsmith.com/tutorial-jing-where-is-my-clipboard.html > [2013-06-04]

TechSmith (n.d.). Support / Tutorials / Jing / Share to Screencast.com [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.techsmith.com/tutorial-jing-share-to-screencastcom.html > [2013-06-04]

TechSmith (n.d.). Support / Tutorials / Jing / Take your first Capture [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://www.techsmith.com/tutorial-jing-taking-your-first-capture.html > [2013-06-04]

Wikipedia, The Free Encyclopedia (2013, May 29). Jing (software) [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Jing_(software)&oldid=557304229 > Retrieved 06:07, June 4, 2013

2 thoughts on “Essä utkast

  1. soloem2013

    Du har ju säkert precis som jag, redan kommit ganska långt i din essä när det väl blev dags för oss att kommentera men jag har lite tips till dig ändå ifall du skulle behöva till sista dagen. 🙂

    Som jag förstår av din bakgrund så är Jing ett inspelningsprogram där man spelar in det man utför på sin dators skärm. För att förtydliga för läsaren kan du kanske ge ett exempel på vad det brukar användas till? Du nämner också screencast, vad är det för något? Jag har lite svårt för att förstå vad du menar i stycket Navigera i verktyget, även i Spela in en video. Kan vara bra att se över meningsbyggnaden där. Annars beskriver du utförligt men enkelt hur man använder Jing. Att man kan spela in video, ta bilder, dela materialet, osv. Du har valt att berätta om ett specifikt användningsområde för Jing – en lärsituation och som jag förstår kan lärare och elever lära varandra genom Jing som verktyg? Du är inne på något intressant här som du skulle kunna utveckla djupare. Hur kan de lära varandra? Vad gör Jing så speciellt som pedagogiskt verktyg jämfört med andra? Någon mer referens som stödjer din teori hade inte varit fel.

    Du beskriver Jing som ett verktyg som kan göra möjligheterna till att lära sig på distans större, genom att man kan ta del av material utan att behöva sätta sig i klassrummet och att de studerande får erfara olika sorters teknik vilket är bra att ha med sig i arbetslivet. Du börjar också beskriva att elever lär sig genom att skapa guider. Kan du utveckla detta mer? Vad är det för guider de skapar? Varför lär de sig så bra av att skapa dessa guider? Du skriver också att man ska vara konkret och rakt på sak i lärandet över Internet och att detta kan nås genom de videos, bilder som användaren av Jing tar. Ändrar detta på studenternas krav på läromedel över Internet? Har de högre krav på Tutorials tack vare verktygens möjligheter? Något du kan utveckla? Hur kan tekniken som Jing påverkar människors lärande i längden? Kommer det att förflyttas helt mot Internet? Många frågor här men det är helt enkelt lite tips på vad du skulle kunna lyfta i din diskussion.

    När det gäller referenser så har du glömt årtal i en referens till Gordon i diskussionen och du har nog glömt att skriva med artikeln How it´s used i referenslistan, jag hittar den inte där. Sedan är det ju bra om du har en referens till som stödjer dina tankar. Jag hittade en artikel (http://top.sagepub.com.ezproxy.server.hv.se/content/39/1/67.full.pdf+html) som visar på positiva inlärningseffekter vid användandet av screencast-tutorials för studenter som skulle lösa statistiska problem, jämfört med studenter som använde text-tutorials (Lloyd, Robertson, 2012). Kanske den kan vara något? Eller kanske Kathleen Mathiesons (2012) (http://www.tandfonline.com.ezproxy.server.hv.se/doi/full/10.1080/08923647.2012.689166#.UbEI7Ouef80) studie som visar att studenter vid distansutbildning som får både textbaserad och audivisuell feedback av sina lärare upplever att detta förenklar interaktion och inlärning och de upplever att denna feedback är mer personlig och verklig än endast textbaserad feedback.

    Lycka till med finslipningen av din essä och tack för dina kommentarer till min!

    Referenser:

    Mathieson, Kathleen. 2012. Exploring Student Perceptions of Audiovisual Feedback via Screencasting in Online Courses. American Journal of Distance Education. Vol. 26(3). Sid. 143-156. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.tandfonline.com.ezproxy.server.hv.se/doi/full/10.1080/08923647.2012.689166#.UbEI7Ouef80 (Hämtad 2013-06-06).

    Lloyd, Steven A, Robertson, Chuck L. 2012. Screencasting Tutorials Enchance Student Learning of Statistics. Teaching of Psychology. Vol. 39(1). Sid.67-71. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://top.sagepub.com.ezproxy.server.hv.se/content/39/1/67.full.pdf+html (Hämtad 2013-06-06).

    Reply
    1. sosu0002 Post author

      Hej Emma! Tack för kommentaren! 🙂 Jag ska ta till mig av kommentaren och referenserna och utveckla min essä.

      Du beskriver bland annat att fler användningsområden skulle behövas; det som jag undrar är om jag ska ta ett till användningsområde om lärande eller om jag ska välja mer generella, andra användningsområden? Jag vill inte styra bort från det centrala användningsområdet, men kanske en kortare beskrivning kanske passar bättre.

      Lycka till med din finslipning du med! 🙂

      mvh,
      Sofia

      Reply

Leave a comment